Nog steeds zijn er enorm veel websites die niet responsive zijn en dus niet juist worden weergegeven op mobiele toestellen zoals smartphones en tablets. Dit terwijl het percentage mobiele bezoekers van websites alleen maar stijgt. Het gevolg van een website die niet geschikt is voor mobiele toestellen? Bezoekers haken binnen enkele seconden af en verlaten uw website. Datgene wat u aanbiedt op uw website zal dus niet eens bekeken worden door een aanzienlijk deel van de bezoekers. Bovendien zullen websites die niet geschikt zijn voor mobiel lager scoren in zoekmachines.

SEO
Naast lagere bezoekersaantallen, een hoger bouncepercentage (bezoekers die binnen enkele seconden uw website verlaten en slechts één pagina bezoeken) en een veel lagere conversie worden websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele toestellen steeds meer benadeeld door zoekmachines als Google. Het gevolg is dat ook de ranking in zoekmachines van niet-responsive websites lager wordt. Dit heeft tot gevolg dat er minders bezoekers op de website komen. Een van de redenen waarom Google dit steeds zwaarder bestraft is omdat ze steeds meer waarde hechten aan een goede gebruikerservaring. Een website die responsive is, en dus content op een gebruiksvriendelijke wijze toont aan de bezoeker, navigeren eenvoudig maakt en goed wordt weergegeven op alle resoluties scoort beter in zoekmachines maar levert ook een veel hogere conversie op. Ook voor SEO (zoekmachine optimalisatie) is het dus van groot belang dat uw website responsive is.

Mobiele traffic
Omdat social media marketing voor veel bedrijven steeds belangrijker wordt, is het van groot belang dat mobiele gebruikers vanuit social media op een website komen die geoptimaliseerd is voor mobiele devices. Een goed voorbeeld is een Hongaarse klant van ons die social media inzet om traffic te generen voor hun website. Het percentage mobiele bezoekers ligt gemiddeld rond de 75 procent. Als de website niet responsive zou zijn zouden bezoekers massaal afhaken omdat ze niet eenvoudig kunnen navigeren, moeten inzoomen om teksten te kunnen lezen en zich niet eenvoudig kunnen inschrijven voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief.

Responsive website bouwen
In bovenstaand voorbeeld was 75% van alle traffic mobiel, kort nadat een artikel was gepubliceerd op Facebook. 

Responsive is een must
Het is inmiddels zo belangrijk dat een website responsive is dat bedrijven die geen geoptimaliseerde website hebben veel bezoekers en daarmee business mislopen. Elk bedrijf dat hoger wil scoren in Google, meer traffic en een hogere conversie wil kan niet om een responsive website heen. Een mobiele versie van een website is een alternatief, maar is vaak duurder om te ontwikkelen. De meeste open source systemen zoals WordPress en Magento zijn standaard responsive. Een van de redenen waarom deze platformen populairder dan ooit zijn.

Een voorbeeld van een responsive website die onlangs door ons is gerealiseerd is die van 4Sprong Consultancy. Met een kleine investering in een lead generation website heeft ze ervoor gezorgd dat ze vindbaar is en dat haar potentiële klanten eenvoudig informatie kunnen lezen en opvragen of een afspraak kunnen maken. Alle websites die wij leveren zijn responsive. Voor een overzicht van opties en mogelijkheden kunt u kijken op onze website page.